Železničná preprava tovaru patrí medzi kľúčové formy nákladnej dopravy. Železničná doprava má dlhú tradíciu a napriek technologickému pokroku v iných odvetviach zostáva významným pilierom nákladnej logistiky.
Aj keď železničná preprava tovaru patrí medzi kľúčové formy nákladnej dopravy, nie je bez nevýhod. Skôr než sa pozrieme na jej prínosy, je dôležité upozorniť na hlavné obmedzenia a slabé stránky, s ktorými sa môže stretávať:
1. Krátke vzdialenosti
Železnica je nevhodná pre prepravu tovaru na krátke vzdialenosti. Vo väčšine prípadov je kamiónová preprava rýchlejšia, flexibilnejšia a aj lacnejšia. Výnimka potvrdzuje pravidlo a preto existujú prípady kedy sa aj napriek krátkej vzdialenosti môžu firmy rozhodnúť pre železničnú dopravu.
Ak odosielateľ potrebuje odoslať 2,000 ton tovaru naraz a je ich firemný areál pripojený na železničnú sieť vlečkou a prijímateľ má personál a technológiu na vykládku, je možné uvažovať o preprave po železnici. 2,000 ton tovaru pri ložení 24 ton / kamión predstavuje zaokrúhlene 83 kamiónov. Také množstvo kamiónov zohnať naraz je obtiažne až nemožné. Takáto modelová situácia alebo jej podobná je veľmi zriedkavá.
2. Urgentné zásielky
Železničná preprava je maximálne nevhodná pre tento typ zásielky. Pri urgentných prípadoch kde rozhoduje čas je vždy lepšie použiť kamiónovú prepravu alebo leteckú prepravu.
3. Malé množstvá
Železničná doprava nie je ekonomicky výhodná pri preprave malých objemov tovaru. Prevádzka vlaku si vyžaduje naplnenie určitej kapacity, aby bola cena za prepravu na jednu tonu konkurencieschopná. Pri menších zásielkach je preto efektívnejšie využiť cestnú dopravu, ktorá umožňuje flexibilnejšie plánovanie a zber menších nákladov od viacerých odosielateľov. Navyše, železničné spoločnosti často uprednostňujú väčšie objemy, keďže manipulácia s jednotlivými kusmi alebo menšími paletovými zásielkami je pre nich organizačne aj finančne náročná.
4. Miesta bez železničnej infraštruktúry
Ako bolo spomínané v modelovej situácií vyššie, pripojenie na železničnú infraštruktúru vlečkou je dôležitý aspekt, ktorý vie rozhodnúť o rentabilite prepravy. Ak prijímateľ nedisponuje vlečkou, je nutné aby bol tovar preložený do kamiónov v najbližšom terminále. Treba si pamätať, že každá manipulácia s tovarom sú náklady.
Aj tu platí výnimka ak tovar cestuje veľké vzdialenosti. Vtedy prichádza úvaha, či nižšie náklady dlhej cesty po železničnej trati vykompenzujú dodatočné náklady s prekládkou tovaru. Dobrá špedičná firma má náklady znižovať a preto by mala posúdiť aj túto alternatívu ak prepravuje tovar na veľké vzdialenosti.
5. Preprava tovaru s osobitnými požiadavkami a hodnotný tovar
Tu radíme mrazené, chladené, rýchlo expiračné tovary. Pohyb tovaru po železnici je pomalý v porovnaní s inými spôsobmi. Zabezpečiť podmienky pre tovar je mnohokrát možné, no neekonomické.
Po železnici sa taktiež neodporúča prepravovať veľmi hodnotný tovar, ktorý je možné jednoducho odniesť. Vozne sa presúvajú medzi stanicami a cestujú pomerne dlho, čo zvyšuje riziko krádeže.
Ak ste sa dočítali až sem je vysoko pravdepodobné, že sa nájdete v najbližších bodoch. Teraz vám predstavíme kedy by ste sa pre prepravu po železnici rozhodnúť mali.
1. Veľká dopravná kapacita
Väčšiu dopravnú kapacitu nájdete snáď len na mori. Jeden z rekordov sa udial na začiatku roka vo Februári kedy z Poľska do Českej republiky vlaková súprava dopravila 3,067 ton materiálu. Na prepravu 3,067 ton materiálu by sme na tejto relácií potrebovali 125 kamiónov.
2. Rýchlosť
Tento pojem je veľmi relatívny. Železnica nikdy nebude rýchlejšia ako kamiónová preprava a už vôbec nemusíme spomínať leteckú prepravu. Je ale podstatne rýchlejšia ako námorná preprava. Pri trase z Číny do EU je železničná preprava rýchlejšia o viac ako polovicu.
3. Bezpečnosť
Železnica patrí medzi najbezpečnejšie druhy dopravy, s minimálnym výskytom nehôd a nízkym rizikom poškodenia alebo straty tovaru. Aj na železnici ale prichádza ku krádežiam avšak nie v takej miere a s takou stratou akú dokážu vytvoriť fantómoví dopravcovia. Prichádza ku krádežiam PHM, železa a mede z vagónov v desiatkách a stovkách kilogramov. Hodnotnejší tovar ako spotrebná elektronika sa už dnes vozí po železnici zriedkavo. V oblasti nehodovosti sa kamiónová preprava nedokáže železničnej rovnať.
4. Enviromentálny dopad
Železničná preprava je jednou z najzelenších možností prepravy tovaru. V porovnaní s cestnou alebo leteckou dopravou produkuje železnica výrazne menej emisií a má nižší negatívny dopad na ovzdušie, pôdu aj vodu.
V súčasnosti čelia firmy v celej Európskej únii rastúcemu tlaku na znižovanie environmentálnej záťaže a prechod na udržateľnejšie formy dopravy. EÚ prostredníctvom klimatických politík sprísňuje požiadavky na znižovanie emisií a podporuje využívanie ekologických alternatív v logistike. Aj keď môže byť železničná doprava v niektorých prípadoch ekonomicky menej efektívna než cestná, environmentálne výhody a splnenie legislatívnych požiadaviek môžu byť pre firmy rozhodujúcim faktorom pri výbere tohto spôsobu prepravy. Výber železnice tak dáva zmysel nielen z pohľadu ochrany životného prostredia, ale aj z hľadiska dlhodobej udržateľnosti a reputácie spoločnosti.
Výber správneho spôsobu prepravy je vždy otázkou individuálnych potrieb, špecifík tovaru a očakávaní zákazníka. Železničná preprava tovaru má svoje jasné výhody, najmä pri veľkých objemoch, na dlhé vzdialenosti a v situáciách, kde je prioritou bezpečnosť a ekologická zodpovednosť.
Ako špedičná spoločnosť so zameraním na železničnú dopravu vám vieme pomôcť zhodnotiť, či je tento spôsob prepravy pre vaše potreby optimálny. Našou úlohou je nielen zabezpečiť samotnú prepravu, ale aj navrhnúť najefektívnejšie riešenie s ohľadom na náklady, čas a environmentálne požiadavky. Ak zvažujete železničnú prepravu tovaru, radi vám pripravíme individuálnu ponuku a poradíme s logistikou od začiatku až po doručenie na miesto určenia.
Team iCargo